Czy pamiętacie jaki prowiant przygotowywała Wasza mama na wakacyjną podróż? Moja mama oprócz świeżych bułeczek i pomidorów zawsze miała jajka na twardo i upieczone udka kurczaka. Podczas postoju w długiej samochodowej podróży gdzieś na drugi koniec kraju nic tak nie smakowało jak udko kurczaka i pomidor, którego jedliśmy gryząc jak jabłko.

Równie przyjemnie jest wtedy zjeść coś słodkiego, domowego. Ja swoim dzieciom staram się upiec na drogę jakieś ciasteczka. Zwykle jest to ciasto francuskie z białą czekoladą i brązowym cukrem, zwane przez dzieci słuchaweczkami. Tym razem przygotowałam kruche jaglane ciasteczka z pastą tahini i gorzką czekoladą. Są niezbyt słodkie, mocno sezamowe, chrupiące i pięknie domowo pachną.

Składniki (32 ciasteczka)
1 jajko
130g płatków jaglanych
75g mąki
½ łyżeczki proszku do pieczenia
½ łyżeczki sody
100g gorzkiej czekolady

28Lip2017

Podczas ostatniej wizyty na bazarku kupiłam tak dużo bobu, że nie zaryzykowałam ugotowania i zjedzenia wszystkiego na raz. Zrobiłam z niego pożywną zupę krem. Zielona, z jasnym kleksem z greckiego jogurtu i czarnuszką była naprawdę smaczna.

Tylko moja córka zjadła wprawdzie wszystko, ale zapowiedziała, ze następnym razem poprosi swoją porcję bez miksowania. Jedyny mankament tej prostej zupy jest konieczność obrania ugotowanego bobu z łupinek. Tym mogłam liczyć na pomoc córki. To było bardzo miłe ale prawdę mówiąc nie jestem pewna ile od razu zjadła a ile obranego bobu trafiło do miseczki. Jest od zawsze największą fanką bobu i jeśli nie wydzielę jej porcji, jest w stanie zjeść tyle, ile postawię na stole, bez względu na to, czy współbiesiadnicy zdążyli w ogóle złapać choćby jeden bób.

Składniki (5 porcji)
2 łyżki ziaren słonecznika
sól i pieprz

więcej»

Pierwsza część wakacji za nami. Moja córka wróciła ze sportowego obozu. W każdym roku staram się zrobić na jej przyjazd coś specjalnego. W tym roku był to lekki jak puch mus czekoladowy. Nie byłoby w tym deserze nic szczególnego, poza smakiem oczywiście, gdyby nie produkt z którego został przyrządzony. Bazą do musu była aquafaba czyli po prostu płyn, który zostaje po odcedzeniu ciecierzycy z puszki. Do tej pory po prostu go wylewałam. Od dzisiaj nie zrobię już tego błędu. Odkrywcą aquafaby był Joël Roessel, francuski kucharz poszukujący alternatywy dla jajek używanych na przykład przy przygotowywaniu bezy.

W skład aquafaby wchodzi białko oraz skrobia. Nie ma w niej dodatków chemicznych. Zimna ubija się tak, jak białko jajka kurzego. Następnym razem przygotuję z niej bezy, tym razem proponuję niezwykle prosty mus czekoladowy. Podałam go z kwaskową masą ze świeżych moreli. Dzieci były zachwycone, my zresztą też.

Składniki (4 porcje)
200ml aquafaby (porcja z jednej puszki cieciorki)
2 łyżeczki cukru pudru
150g gorzkiej czekolady
6 moreli
2 łyżki soku z cytryny
2 łyżki brązowego cukru

więcej»

Podczas majowego weekendu pogoda w Karkonoszach nas nie rozpieszczała. Była w tak zwaną „kratkę". Chwile z pięknym prawie letnim słońcem przeplatały się z ulewami i chłodnym wiatrem. Słowem dla każdego coś dobrego.

Jeden z poranków przywitał nas październikową aurą. Musieliśmy zatem jakoś spożytkować energię naszych pociech. Górskie wycieczki raczej nie wchodziły w grę. Znaleźliśmy za to Hutę Szkła Kryształowego Julia niedaleko Szklarskiej Poręby, którą postanowiliśmy zwiedzić.

Pierwszy kontakt z tym miejscem nieco nas zmroził. Tłum kłębiący się przed budynkiem, autokary i samochody gęsto zajmujące każde wolne miejsce na całkiem sporych parkingach i całe mnóstwo dzieci lekko nas przeraziły. Okazało się jednak, że najmniej sympatyczne i najtrudniejsze było znalezienie miejsca na parkingu. Tłum dorosłych i dzieci sprawnie kierowany przez pracowników huty przemieszczał się wartkim nurtem. Kolejka do kasy, bilety, wyznaczona godzina wejścia do huty, sklepy ze szkłem, przewodnik i ścieżka edukacyjna - wszystko przemyślane i doskonale zorganizowane.

Zwiedzanie huty odbywa się wyłącznie pod opieką przewodnika w około 20 osobowych grupach. Grupy wchodzą mniej więcej co 30 minut. W przypadku wyjątkowego oblężenia grupy wchodzą co 15 minut. Mimo naprawdę wielu oczekujących na wejście czekaliśmy niespełna 45 minut. Dokładnie tyle, ile potrzebowaliśmy, żeby obejrzeć produkty w jednym z dwóch sklepów z kolorowym szkłem (w sklepie ze szkłem białym kończą zwiedzanie wycieczki z przewodnikiem) i wypicie doskonałej czekolady i kawy w Kryształowej kawiarni. Torty i desery serwowane na kryształowej zastawie wyglądały niezwykle kusząco były bardzo smaczne. Jedyny drobny mankament to mała ilość krzesełek w kawiarni, ale i tu mieliśmy trochę szczęścia.

więcej»

Wakacje to taki czas kiedy każdy powinien wypocząć. Chociaż to trudno niektórym dzieciom zrozumieć wakacje są również dla rodziców i nie polegają wyłącznie na zapewnianiu rozrywek i przyjemności swoim pociechom. Dla gospodyń domowych powinien być to czas wytchnienia od uciążliwego gotowania. Na szczęście zwykle letnie specjały na warzywnych straganach pozwalają rozwinąć wyobraźnię i gotować prościej i lżej. Czasem w miejscowościach turystycznych możemy pozwolić sobie na zjedzenie obiadu poza domem choć nie zawsze udaje się nam znaleźć coś smacznego i w miarę przystępnej cenie. Dla mnie zawsze najtrudniejsze są kolacje. Na początku ratuję się kanapkami ale kiedyś przychodzi ten moment, kiedy słyszę sakramentalne „Znowu?" Mrugnięcie

Dziś propozycja dania, które spełnia wakacyjne wymagania. Nie jest trudne, nie wymaga skomplikowanych składników i piekarnika. Wystarczy patelnia. Quesadilla, bo o niej mowa, to nic innego jak placki tortilli zapieczone tak, żeby roztopił się umieszczony w nich ser. Resztę składników można dobrać według własnego uznania. Czerwona fasola, papryka, kiełbasa chorizo lub jakieś mięso będą pasowały znakomicie. Do mojego dania dodałam usmażone kawałki indyka. Dzięki temu moje danie można podać na szybki i prosty obiad.

Składniki (2 porcje)
200g sera mozzarella
sól, pieprz

więcej»
© DomowyPatchwork - All Rights Reserved.