Notice: Undefined variable: wX in /home/domowy/public_html/content/model/wrapper.php on line 219
Kolorowe Jeziorka
Ostatnie komentarze
07Cze2017
godz. - 10:05

Kolorowe Jeziorka

Okolice Dolnego Śląska są dla nas rejonem zupełnie niezbadanym. W tym roku po raz pierwszy przybyliśmy w te okolice i już wiemy, że nie będzie to nasza ostatnia wycieczka. Mieliśmy tydzień i do okiełznania dwójkę dzieci, które potrzebują zmian i atrakcji. Postanowiliśmy każdego dnia zrobić coś innego, chociaż pewnie gdybyśmy byli sami nasze eksplorowanie okolic Szklarskiej Poręby wyglądałoby nieco inaczej. Na pierwszy ogień poszły piesze wycieczki do dwóch najbardziej znanych wodospadów Szklarki i Kamieńczyka, Park Dinozaurów w Szklarskiej Porębie, Huta Szkła Kryształowego Julia, Zamek Chojnik, Karpacz. Najbardziej urzekła mnie atrakcja, która, ku mojemu zdziwieniu, nie pojawia się w każdym przewodniku: Kolorowe Jeziorka od niedawna uznawane przez National Geographic Traveller za jeden z nowych 7 cudów Polski.

Ci, którzy dokładnie zwiedzili okolice Szczecina i Wyspy Wolin pewnie mieli okazję oglądać tamtejsze jeziora Szmaragdowe i Turkusowe. Jednak według mnie ich kolor od jakiegoś czasu znacznie odbiega od nazwy a zalegające na dnie liście powodują, że błękit widać coraz słabiej. Kolorowe Jeziorka nie budzą takich wątpliwości. Ich kolory rzeczywiście znacznie różnią się od typowych górskich przejrzystych jeziorek, choć chyba każdy z nas może doszukać się tam innych kolorów niż te, które wskazują nazwy.

Jeziorka znajdują się w Rudawskim Parku Krajobrazowym we wsi Wieściszowice. Cztery jeziorka leżą na zboczu Wielkiej Kopy. W XVIII wieku na tych terenach znajdowała się kopalnia pirytu. W XX wieku wydobycie minerału zakończyło się i ponownie tereny objęła w posiadanie natura. Wyrobiska zalała woda i powstały urokliwe jeziorka, których zabarwienie pochodzi od składu chemicznego ścian i dna wyrobiska.

Samochód możecie zaparkować na jednym z pięciu dozorowanych parkingów. Dalej wędrujcie już pieszo. Nie wiem, czy wilgotność zbocza Kopy była związana z pogodą podczas majowego weekendu, ale szlak, którym wędrowaliśmy był mocno błotnisty. Muszę również uprzedzić, że niezależnie od tego, czy jest on bardziej czy mniej mokry, wymaga odpowiedniego obuwia. Szlak wokół Kolorowych Jeziorek to nie wejście na Rysy ale również nie spacer po parku miejskim, więc nie rekomenduję wyjściowego obuwia. Szliśmy szlakiem według mapki, którą otrzymaliśmy na parkingu.

Pierwsze, najmniejsze i najmłodsze jest Jeziorko Żółte. Jeziorko Czerwone, o najciemniejszych wodach jest pozostałością największej kopalni a jego woda to roztwór kwasu siarkowego. W moim odczuciu jest najbardziej malownicze, tajemnicze i piękne. Trzecie jeziorko o intensywnym turkusowym kolorze zawdzięcza swój wygląd związkom miedzi. Dojście do niego to intensywny spacer w górę zbocza, ale widoki rekompensują niedogodności marszu. Ostatnie, położone najwyżej i najdalej, jeziorko na mapie ma nazwę Zielonego. Jedynie na wiosnę można go oglądać w pełnej krasie. Później, kiedy woda wyparuje jest jedynie sporym pustym zagłębieniem. Mimo szczerych chęci nie udało nam się dostrzec zielonego koloru wody. Myślę więc, że bardziej trafna jest druga nazwa tego zbiornika Jeziorko Czarne.

Wstęp na teren Kolorowych Jeziorek jest bezpłatny. W pobliżu znajdziecie pole namiotowe z miejscem do grillowania, placem zabaw, boiskiem do siatkówki, toaletami, umywalnią i możliwością podłączenia do prądu. Obok Czerwonego Jeziorka znajduje się punkt gastronomiczny z kiełbaskami, kaszanką, pierogami napojami i lodami a obok niewielkie stoisko z pamiątkami.

Uwzględnijcie to piękne miejsce w planie waszej wędrówki po Karkonoszach.